29-30/11: Lake Mburo NP

6:21 pm 2018 Oeganda, Op reis

We verlaten de bergen en dalen langzaam terug af naar de savanne. Van zodra we terug in Kisoro zijn komen we terug op een asfaltweg, wat toch een stuk comfortabeler (en sneller) is. ‘s Middags lunchen we in een restaurant dat een buffet met lokale specialiteiten serveert. Het is weliswaar op toeristen gericht, maar het smaakt lekker: zoete aardappel, puree van matoke, stoofpotje van geit, bonen, spinazie, saus van pinda’s, …

Na de lunch rijden we terug een onverharde weg op richting het nationale park Lake Mburo. We doen een namiddag safari richting de andere kant van het park, waar we gaan overnachten. Geen olifanten hier en slechts één leeuw. Maar wel twee antiloopsoorten die we nog niet zagen: impala’s en topi’s, een verwante van het hartebeest. Er is ook een grote populatie zebra’s en luipaarden. Deze laatsten zijn natuurlijk niet zo makkelijk te spotten. Maar we hebben nog een nachtsafari op het programma staan, dus dan hebben we meer kans. We vertrekken om 19u met een ranger die met een sterke lamp de omgeving afspeurt. De eerste 20 minuten zien we helemaal niets. We beginnen al te vrezen… Daarna kruisen we een groep zebra’s en zien een buffel langs de kant; niet bepaald nachtdieren… We spotten ook nog een haas en wat impala’s. Uiteindelijk krijgt de ranger een luipaard met haar jong in het vizier. Ze zijn blijkbaar samen op jacht. We kunnen met onze auto tot dichtbij rijden: prachtige beesten!

’s Ochtends kunnen we uitslapen en genieten van het prachtige uitzicht. Onze lodge, Rwakobo Rock, ligt boven op een rots, zodat we een 360° zicht hebben. Een familie mangoesten zit ’s morgens op het pad van onze hut naar het restaurant. Van op het terras zien we hoe twee enorme groepen lokale koeien met enorme horens (genre de wapiti runderen in Plankendael) voor de nacht samen gedreven zaten in de vallei. Een kleine waterbok komt vlak voor het restaurant grazen. Het blijkt een wees te zijn, die door het personeel van de lodge grootgebracht werd. Het beestje loopt een beetje later gewoon de receptie binnen.

Om 11u gaan we weer op pad. Iets na de middag komen we aan op de evenaar. Hier lunchen we en doen de obligate fotostop. Dat kan je wel merken aan het aantal souvenierswinkeltjes. Onderweg zijn we ook vele scholen tegengekomen waar festiviteiten aan de gang zijn. Vandaag is namelijk de laatste dag van het schooljaar hier en de afstudeerenden worden overal uitbundig gevierd.

In Kampala komen we in de vrijdagse avondspits terecht. Die is gelukkig erger in de tegengestelde richting, zodat we rond 16u30 aankomen in de Via Via in Entebbe: de cirkel is rond! We nemen afscheid van Moussa, die nu op zijn beurt van vakantie kan gaan genieten. Dik verdiend!