9 tot 12 nov – Van Morondava naar Tsingy de Bemaraha

2:52 pm 2012 Madagascar, Op reis

’s Morgens vroeg nemen we afscheid van onze chauffeur Patrick om dan het vliegtuig te nemen naar Morondava. Dit stadje ligt ook aan de westkust maar een stuk meer naar het noorden.

Afscheid op de luchthaven van Toliara

Van hieruit vertrekken we voor het tweede deel van onze reis met onze nieuwe chauffeur Christian. De tocht gaat over een echte zanderige piste tot aan Belo-sur-Tsiribihina, een stofferig dorpje aan de rivier Tsiribihina. Om in het dorpje te geraken moeten we eerst de Bac nemen : een soort primitieve overzetboot waarop drie 4×4’s passen. Na ongeveer drie kwartier komen we op de andere oever aan.

Voor de lunch wacht ons een grote verrassing : midden in de brousse is hier nl. een restaurantje met de meest verfijnde keuken van Madagaskar : de Mad Zebu. De kok heeft in Frankrijk stage gelopen en dat is er aan te merken. Heerlijke en superverzorgde gerechtjes à la carpacio van rivierkreeftjes met zelfs een amuse-bouche vooraf. Een menu voor omgerekend ongeveer 7 eur/pp!

Restaurant Mad Zebu

Na een zeer hobbelige piste komen we tegen de avond aan in Bekopaka, waar we onze intrek nemen in hotel l’Orchidee de Bemaraha. We zijn de enige gasten, want het seizoen loopt hier op zijn einde. Als de regens komen, kan je hier nl. alleen nog per zebukar geraken.

Rit naar Bekopaka

Bac naar Bekopaka

De volgende morgen bezoeken we de kleine Tsingy en doen we een boottochtje op de rivier Manambolo. Dit is alvast een voorproefje voor de grote Tsingy de volgende dag.

Manambolo rivier

Kleine Tsingy

De grote Tsingy zijn echt spectaculair! In het woud van het grote natuurpark eromheen zien we ook een groep Decken’s sifaka’s en in de canyon een Western Red Forest rat.

De eigenlijke Tsingy vergen een serieuse beklimming van 70m over steile rotsen. Gelukkig is er voor iedereen een klimgordel voorzien, zodat je deze steile klim in alle veiligheid kan maken. De moeite wordt echt wel beloond : het uitzicht boven op deze rotspunten is fantastisch : dit werd niet voor niets door de Unesco als werelderfgoed bestempeld.

Decken’s Sifaka

Tsingy de Bemaraha: Red Fronted Brown Lemur

‘S avonds genieten we van een lekker maal bij de buren van l’Olympe, want het restaurant van ons hotel is al gesloten voor dit seizoen.