10-11/11 – Het kunsteiland Naoshima

3:01 am 2017 Japan, Op reis

We moeten vanmorgen al om 6.55u de bus terug naar Hiroshima nemen. Geen tijd voor ontbijt dus. Maar door de vroege start zijn we extra vroeg terug in de stad, zodat er voldoende tijd is om in een koffiebar te ontbijten én een vroegere trein naar Okayama te nemen. We gaan naar het boekingskantoor van Japan Rail (JR) om onze kaartjes om te wisselen. Pech, er zijn geen gereserveerde plaatsen meer mogelijk op de vroegere trein. Dan wagen we het er maar op om een niet gereserveerde plaats te pakken te krijgen. Na het ontbijt gaan we goed op tijd naar het perron om aan te schuiven in het rijtje van één van de rijtuigen met niet-gereserveerde plaatsen. In Japan verloopt dit namelijk redelijk ordelijk. Jammer maar helaas hebben we maar één zitplaats; gelukkig is het maar 40 minuten tot in Okayama.

In Okayama moeten we de lokale trein nemen naar de haven van Uno. Hier vertrekken de ferries naar het eiland Naoshima. Er staat weer een zalig zonnetje, dus zetten ons op een bankje op het bovendek van de ferry, zodat we een goed uitzicht hebben over de vele eilandjes. Naoshima ligt immers in de Japanse binnenzee tussen de grote eilanden Honshu (het grootste eiland, waar we de voorbije weken rondgereisd hebben) en Shikoku (met de stad Takamatsu, waar we hierna naartoe trekken).

Naoshima is niet zo heel groot. Naast het haventje Miyanoura, waar de meeste ferries toekomen, zijn er nog twee plaatsjes: het andere haventje Honmura en Tsutsuji-so, waar wij verblijven. Samen vormen ze het Benesse Art Project. Met de pendelbus komen we aan in Tsutsuji-so, vanwaar we 10 minuten verder te voet gaan langs het strand tot aan de Benesse House site. Onderweg komen we de beroemde Pompoen tegen van de Japanse kunstenaar Yayoi Kusama, het bekendste zicht van Naoshima. We gaan deze keer twee nachten in een museum slapen; Benesse House is namelijk één van de twee belangrijkste museum locaties op het eiland. De strakke moderne gebouwen zijn van de hand van architect Tadao Ando. Ze liggen verspreid in een mooie tuin vol kunstwerken (van onderandere Karel Appel en Niky De Saint Phalle). We slapen in het Park gebouw en hebben een schitterend uitzicht over de tuin en de zee. Vermits het nog betrekkelijk vroeg is wandelen we verder de heuvel op en bezoeken nog het Chichu Art Museum, met een ruimte gewijd aan de waterlelies van Monet, eentje aan James Turell en eentje aan Walter De Maria. De schitterende architectuur van Ando is er helemaal op gericht om de kunstwerken perfect tot hun recht te laten komen. Een fantastische ervaring. Op de terugweg bezoeken we ook nog het Lee Ufan museum, waar alweer de sculpturen en de architectuur perfect op elkaar afgestemd zijn. Zeer sfeervol dit bezoek.

We hebben gereserveerd vanavond in het Japanse restaurant van het Benesse museum. Heel speciaal zo eten midden tussen de kunstwerken; in het restaurant zelf hangen enkele doeken uit de Flowers reeks van Andy Warhol. Speciaal voor de hotelgasten blijft het museum open tot 23u, zodat we rustig de tijd hebben om na het diner in het museum rond te wandelen. Je vindt er werken van moderne Japanse kunstenaars en van ondermeer Wesselmann, Giacometti, Rauschenberg, David Hockney, Jannis Kounellis en Basquiat. We wandelen ook nog even tot aan de pompoen alvorens in ons bedje te kruipen.

De volgende morgen hebben we een zee van tijd om te ontbijten, want de bus naar Honmura vertrekt pas om 10.45u. We wandelen na het ontbijt nog even door het park rond het hotel om in het zonnetje van de kleurrijke werken van De Saint Phalle en Appel te genieten. Aan de andere kant van het eiland bevindt zich in Honmura het Art House project: in 6 historische huisjes in het dorpje werden kunstinstallaties ondergebracht: heel leuk om zo van de ene naar de andere te wandelen. Onderweg komen we een kunstenaar aan het werk tegen: hij laat een soort Banksy-achtige tekeningen achter op verschillende gevels, maar dan niet met verf, maar met gekleurde draad. Hij geeft ons een foldertje mee, zodat we de overige werken kunnen ontdekken. Er is ook een museum gewijd aan Tadao Ando, die een belangrijke rol heeft gespeeld in het realiseren van het Benesse Art Project.

We hebben geen zin om op de shuttle service van het hotel te wachten en wandelen daarom over het eiland terug richting Benesse House. Een mooie wandeling langs een meertje en een vijver. Onderweg bezichtigen we nog alle kunstwerken in open lucht die we nog niet zagen. Een absoluut aangenaam dagje!