15-16/11 – Kidepo nationaal park

8:00 pm 2018 Oeganda, Op reis

Wandelsafari in Kidepo

De Savannah Lodge ligt op een heuvel ( of kopje) aan de rand van het nationale park. Van op het terras van onze safari tent hebben we een open zicht over de savanne van het park. In de loop van de namiddag zien we een aantal waterbok vrouwtjes in het dal vlak voor onze tent. Ze zullen er een hele nacht blijven hangen.

’s Morgens zijn we al vroeg uit de veren (4.45u), zodat we na het ontbijt en vóór de hitte onze eerste safari kunnen doen. Het valt ons op dat een aantal soorten echt wel goed gelukt zijn hier: buffels, hartebeest en oribi zijn er hier in overvloed. Maar we zien ook de abessijnse grond neushoornvogel, dassies, zebra’s en twee leeuwinnen op jacht naar een wrattenzwijn. Jammer genoeg voor hen komt een buffel roet in het eten strooien. Maar het is wel eens wat anders dan slapende leeuwen.
Tegen half 11 begint het echt heet te worden, dus we keren stilaan terug naar de lodge. Onderweg zien we in de verte vier groepen olifanten op doortocht. Na de lunch is het tijd voor siësta, wat echt wel nodig is met deze hitte. Tegen dat het wat minder heet is ( half vier) vertrekken we op onze namiddag safari. Terug in het park stoten we al direct op een groep eland antilopen. We zien ook giraffen ( waaronder een heel jong exemplaar van nog geen maand oud), huzaarapen en een ontmoeting tussen 2 grote olifantstieren. De grootste van de twee gedraagt zich vrij aggressief naar ons toe. Volgens Moussa is dit omdat de andere zijn zoon is, die bang is van mensen. Het weerzien tussen de twee is in ieder geval een bijzonder moment.
Terug in de lodge blijken er verschillende nieuwe gasten aangekomen te zijn ( gisteren waren we maar met vier), waaronder enkele zeer luidruchtige Russen; ook hier dus!
Op onze tweede dag in Kidepo staat er ’s morgens een walking safari gepland. Om half zeven rijden we eerst naar het hoofdkwartier van de rangers midden in het park, waar we onze gids Naboth, een gewapende UWA ranger, gaan oppikken. We doen een wandeling door de savanne tussen de hartebeesten en Oribi’s, die elegant wegspringen als we te dichtbij komen. We zien ook een kudde buffels in de verte die door iets opgeschrikt worden en opeens in onze richting galopperen. Naboth klapt een paar keer luid in zijn handen, waardoor ze gelukkig van richting veranderen; spannend, maar ook indrukwekkend. Aan een plaats waar antilopen zout komen likken zien we ook een verse pootafdruk van een luipaard. Maar we krijgen hem niet te zien. Tegen dat het te heet wordt komen we aan bij Moussa die ons op de afgesproken plaats staat op te wachten.
Tijdens de lunch begint het hard te regenen; eindelijk wat afkoeling! Aan het begin van onze tweede drive moeten we nog twee keer het dak dicht doen omdat het terug begint te regenen. We gaan op zoek naar een troep leeuwinnen die ’s morgens ook al werd gespot. We rijden door een mooie vallei met vele buffels en zebra’s, maar zien geen leeuwen. We komen ook nog een groep met wel 12 giraffen tegen. Pas als we het bijna gingen opgeven spot Moussa toch de leeuwen. We tellen er slechts vier, maar mogelijk zat nummer vijf gewoon in de struiken. Twee van de leeuwen besluiten in een boom te kruipen, iets wat normaal alleen de leeuwen van de Ishasha sector in Queen Elizabeth nationaal park doen. Het is in alle geval een indrukwekkend zicht!