17-18/11 Parque Nacional Pumalín

5:06 am 2019 Chili, Op reis

Het heeft een hele nacht gegoten. ’s Morgens is het gelukkig wat droger, maar ’t ziet er niet naar uit dat het zo gaat blijven. We kiezen dus een niet te lange wandeling uit, die ook niet te hoog gaat: de Cascadas Escondidas trail of de “verborgen watervallen”. Op weg er naar toe zien we plots een klein dier langs de weg, ongeveer 50cm hoog, met een rossige vacht. Het blijkt een pudú te zijn, een zeldzame hertensoort (de kleinste ter wereld) die in het Andesgebied voorkomt. Da’s geluk hebben! Jammer genoeg heeft Wim zijn camera nog niet bij de hand.
Op de campingplek “Cascadas Escondidas” laten we de auto achter en gaan we op pad. Het is zachtjes aan het regenen, maar tussen de bomen valt dat wel mee. Voorzichtig lopen we over het pad, dat soms bijna een riviertje lijkt. Net als gisteren bewonderen we de pracht van het regenwoud.
Na een uurtje komen we aan de eerste waterval. Naar de tweede is het nog een heel stuk klimmen. Deze is heel groot en ook heel nat, door het watergordijn dat ze veroorzaakt. De afdaling gaat zeer traag, want we moeten heel voorzichtig zijn omwille van de regen. Uiteindelijk doen we er drie en een half uur over, ipv de twee uur die voorzien zijn. We eten ons lunchpakket op de overdekte picknickplaats en hangen al één en ander te drogen, want alles is doornat. Gelukkig komt de zon er even door. We besluiten dan maar terug te keren naar onze cabaña, want we zien het niet zitten om nog te gaan wandelen met die natte kleren. Nadat we alles open gehangen hebben, gaan we dan maar iets drinken in het café om bij de haard wat op te warmen. Ondertussen begint het weer te gieten, wat een probleem is want onze jassen hangen in de cabaña te drogen. Dan maar rennen tussen de druppels!
De volgende dag zouden we naar het uitzicht over de krater van de Chaitén vulkaan willen stappen. Er wordt echter tot de middag regen voorspeld, dus laten we dat plan maar varen. We nemen dus ruim onze tijd voor het ontbijt en het inpakken en wandelen tussen de buien in nog eens tot aan de fjord. Bij het uitchecken krijgen we te horen dat de ferry naar Quellon (Chiloé) zaterdag niet is uitgevaren omwille van storm. Ons oorspronkelijk plan was om naar Quellon over te steken, maar doordat het rooster van de ferry werd aangepast, kan dat niet doorgaan. Hopelijk is er geen probleem met onze ferry naar Puerto Montt morgen!
Tegen 12u komen we aan de start van de Alerces wandeling, maar het regent nog steeds. Dan maar even wachten. Om 12u15 begint het inderdaad te minderen, dus we gaan op pad. Dit is eigenlijk een informatief pad, waar er meer uitleg gegeven wordt over de oeroude Alerce bomen, die bijna uitgeroeid werden, omwille van hun kostbaar hardhout. Het is een zeer mooie wandeling.
We rijden verder richting Chaitén. Ondertussen komt het zonnetje er af en toe al door. Bij een uitzichtpunt hoog boven het Lago Negro, waar we de eerste dag naar toe zijn gewandeld, eten we onze lunch op.
We doen nog een tweede korte wandeling en rijden dan verder. Het landschap begint stilaan te veranderen: in plaats van regenwoud zien we meer en meer dode bomen, een gevolg van de enorme uitbarsting van de Chaitén vulkaan in 2008. Voordien werd deze zelfs niet als vulkaan aanzien, totdat er begin mei van dat jaar een grote uitbarsting kwam, die wel 20km de hoogte inging. Blijkbaar hebben ze tot in Buenos Aires as van deze vulkaan gekregen.
Na de uitbarsting volgde nog een grote explosie, waarna er een lavastroom op gang kwam die een groot deel van het dorp Chaitén verwoestte.
Wat verderop krijgen we ook de rokende krater te zien. Deze keer geen mooie kegel, maar een gapende opening in de berg. We stappen even uit en kunnen de zwavel ruiken, die blijkbaar met het riviertje werd meegevoerd.
Uiteindelijk komen we aan bij Posada Expediciones Kahuel, waar we de nacht zullen doorbrengen. We krijgen wat uitleg van de eigenaar, bestellen ons avondmaal, en rijden verder naar Chaitén vlakbij. Eerst en vooral even checken of onze ferry morgen wel gaat. Geen probleem: zal vertrekken om 10u zoals voorzien. We moeten wel al om 7u aan de aanlegsteiger zijn. Au, dat gaat pijn doen! We zien een aantal huisjes in het dorp die tot halverwege onder de as zitten.
Bij de Posada volgen we nog het pad tot aan het strand. De zon schijnt, maar toch vallen er kleine druppels; we krijgen dus een regenboog te zien.
We eten in de Posada: een ovenschotel met krab; lekker!