Dag 22/23/24 – Laatste stop : Delhi

10:25 pm 2010 India, Op reis

Het laatste traject van onze reis loopt van Agra naar Delhi. Hier loopt een vrij goede autostrade, maar omwille van het drukke verkeer doen we er toch enkele uren over.

11km buiten Delhi bezoeken we ook nog het mausoleum van Akbar in Sikandra. Deze ligt in een mooi groen park, waarin een kudde Black Buck antilopen rond loopt : die hadden we nog gemist in Ranthambore!

Grafmonument van Akbar, Sikandra

Black bucks in Sikandra

Uiteindelijk komen we aan in de “Neem Tree House”, de homestay waar we naar uitgeweken zijn, vermits deze waar we geboekt hadden met loodgieterij problemen te kampen had. We worden er ontvangen door de caretaker, Raju, die niet zo goed Engels spreekt, maar wel erg vriendelijk blijkt te zijn.

Daarvoor hadden we al afscheid genomen van Pappu, dus vanaf nu moeten we zelf voor transport zorgen. Hij gaf ons nog een restotip vlakbij onze guesthouse : “Karim”, volgens Time Magazine één van de best restaurants in Azië. We konden de Muglai keuken daar dan ook erg smaken. Het restaurant ligt midden in de Moslimwijk. Op het moment dat we er naar toe wandelden bleek net het avondgebed afgelopen te zijn, zodat we ons ineens midden tussen de moslimmannen bevonden: wat een drukte!

De volgende dag bezoeken we de site van Qtub Minar ten zuiden van de stad en het fort in Oud Delhi. Hier lunchen we bij Haldiram’s : een keten die ook in Antwerpen een vestiging zou hebben. Voor zonsondergang gaan we ook nog genieten van de rust bij Humayun’s graftombe (= de vader van Akbar : we maken precies een reis terug in de tijd).

Overwinningstoren, Qutb Minar, Delhi

Qutb Minar, Delhi

Uit Hindoe en Jain tempels geroofde zuilen in de moskee van Qutb Minar, Delhi

Rode fort, Delhi

Grafmonument van Humayun, Delhi

Graftombe van Humayun, Delhi

Tombe in het grafmonument van Humayun, Delhi

We verplaatsen ons trouwens met de gloednieuwe en moderne metro van Delhi : speciaal ter gelegenheid van de Commonwealth games aangelegd… Er zijn zeer strenge controles, net zoals in een luchthaven (in het verleden werden er wel eens aanslagen gepleegd in Delhi). Het eerste ruituig is bovendien exclusief voorbehouden voor vrouwen.

Voor we terug bij Karim gaan eten checken we nog even onze mail : oh ramp – oh tegenspoed : staking bij Finnair : hoe gaan we morgen thuis geraken… We laten het niet aan ons hart komen en genieten van alweer een lekker maal…

De volgende morgen heeft Raju er voor gezorgd dat we tijdig kunnen onbijten en de taxi naar de luchthaven stipt op tijd klaar staat. Bij de balie van Finnair gaan ze op zoek naar een andere vlucht : via Munchen met Lufhansa : anderhalf uur vroeger thuis : op die manier mogen ze nog staken van ons! 🙂

Het is bitter koud als we weer op Europese bodem staan : gelukkig hebben we onze warme herinneringen aan kleurrijk India!

Laat een reactie achter

Je reactie

Je mag deze tags gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Let op: De reacties worden gemodereerd dus kan het even duren voor je bijdrage verschijnt. Het is dus niet nodig ze een tweede maal achter te laten.