Siem Reap Dag 4 : het hoogtepunt

1:17 pm 2007 Cambodja, Op reis

Vandaag alweer om 7u op pad (de rust bij de tempels is ons gisteren goed bevallen!), met de fiets deze keer. De fietsen konden we huren bij het hotel. Het zijn zogenaamde “white bikes”: van de 2 dollar huurprijs gaat 1,5 dollar naar een goed doel in Siem Reap. De fietsen zijn in goede staat (alhoewel Wim liever een stoere mountain bike had gehad ipv een damesfiets 😉 Dus wij op weg naar het nec plus ultra: Angkor Wat. De weg er naar toe is heel breed en goed onderhouden, en wegens het vroege uur zijn er nog geen toeristenbussen, alleen wat brommertjes, tuktuks en andere fietsers. Het is bovendien nog heerlijk koel en de bossen rond de site zorgen dat het een aangename rit wordt.

Angkor Wat ligt voor ons in de ochtendzon te blinken (wel met tegenlicht, dus we moeten op het einde van de dag zeker nog eens terugkomen voor de obligate foto’s!) Het complex is heel groot, dus we zijn al gauw enkele uurtjes zoet met het bezoek. Angkor Wat heeft altijd zijn religieuze functie behouden, waardoor het nog heel goed bewaard is. De torens mogen we jammer genoeg niet op, want die worden momenteel gerestaureerd. Maar er is verder nog genoeg te zien, zoals de bijna 2000 Apsara- (danseressen) sculpturen en het bas reliëf helemaal rond met flarden uit oude Hindu-verhalen.

Van Angkor rijden we dan verder naar Angkor Thom (letterlijk “Groot Angkor”), waar we eerst en vooral de ingangspoort met de beroemde hoofden bewonderen. We besluiten om vóór de lunch al eens langs de kleine gebouwen van Angkor Thom te fietsen. We lunchen dan in een van de stalletjes, waar we weer duchtig moeten afdingen.

Na de middag beginnen we dan aan een tocht te voet langs de belangrijkste onderdelen van Angkor Thom, zoals het het terras van de leprakoning, het leeuwenterras, het koninklijk paleis (of wat er van over blijft, tenminste) en de Baphuon. Deze laatste tempel wordt nog volop gerestaureerd. Ze waren hier namelijk al mee begonnen vóór het bewind van Pol Pot; ze hebben toen de hele tempel stuk voor stuk uit elkaar gehaald en toen kwamen de Rode Khmer. Tijdens deze periode werden de documenten die de heropbouw documenteerden vernietigd, zodat de archeologen achteraf met “’s werelds grootste puzzel” zaten.

Het hoogtepunt van Angkor Thom bezochten we op het einde: De Bayon; van op alle torens staren wel 54 reuzegrote hoofden je aan: indrukwekkend gewoon! De tempel is in vergelijking met Angkor Wat redelijk vervallen, maar als je er rond loopt heeft het gewoon iets mythisch. Zeker vermits het avondlicht alles nog eens een mooie gloed gaf.

Na dit bezoek fietsten we nog terug naar Angkor Wat, zodat we de weerspiegeling bij avondlicht van de torens in de bassins aan de tempels nog even konden bewonderen. Nog gauw wat banaantjes kopen voor het ontbijt de volgende dag en dan terug nar Siem Reap, waar we in de tuin van het hotel neerploften voor een welverdiend pintje. Wat een fantastische dag!