18-19 nov : Het karstgebergte rond Hpa’An

4:12 pm 2014 Myanmar, Op reis

Na een vluchtig bezoek aan de ochtendmarkt van Mawlamyine, vertrekken we per boot op de Thanlwin naar Hpa’An in het gebied van de Karen. Het is een prachtige tocht over de rivier omzoomd met een weelderige tropische begroeiing : palmbomen, rijstvelden en bananenbomen.
Na een uurtje stoppen we aan het dorpje Kadoe, waar we omwille van het laag water een stukje over de droge rivierbedding en langs bananenplantages moeten lopen. Na 25 minuten komen we aan een mooi klooster met prachtige bas-reliëfs en beschilderde teakhouten plafonds. Op de terugweg doen we nog een “terraske” aan een straatstalletje en dan varen we verder richting Hpa’An. Het landschap verandert stillaan : we krijgen meer en meer karstgebergte te zien, typisch voor de streek van Hpa’An.
Daar aangekomen nemen we een kleine late lunch en gaan na het inchecken in ons hotel weer op pad. Eerst langs de pagode Kyaukkalat, die op een smalle karststeenpiek midden in een meertje staat. Van boven hebben we een schitterend uitzicht op het Zwe Ga Binmassief en de omringende rijstvelden. We bezoeken ook nog de Lumbini tuin : aan de voet van de Zwe Ga Bin berg staan er meer dan 1000 buddha’s opgesteld. Een prachtig zicht in de avondzon, met het massief op de achtergrond. Voor we terugkeren naar ons hotel (hotel Zwekabin, hoe kan het ook anders) wandelen we nog door een typisch Karen dorpje, waar we op een vrolijk “Mingalabar” (hallo) worden onthaald.
De volgende ochtend maken we een wandeling door de lokale markt en bezoeken we een pagode met prachtig uitzicht op de rivier.
Dan staan er drie grotten op het programma : die van Kauwth-Ka, Yateak Pyan en Kaw-gon. De tweede is het meest de moeite, vooral vanwege het grottencomplex op zich. De buddhas zelf beginnen nu toch wel stillaan onze oren uit te komen… 😉
We maken tussendoor nog een mooie wandeling tussen de rijstvelden en door het dorpje Lat-Ka-Na.

We genieten van een lekkere gestoomde vis op het terras van ons hotel. Morgen gaat het terug richting Yangon.