18/11 : Naar Los Guatuzos National park

8:26 pm 2016 Nicaragua, Op reis

Vanmorgen regent het lichtjes. Het ontbijt van Gran Lago is niet ter plaatse, maar in een comedor aan de Malecon met zicht op de San Juan rivier. Op het plein is het een drukte van jewelste: de voorbereiding van een groot feest dit weekend. Maar dat zullen wij niet meemaken, want dan zijn we al in het natuurgebied Los Guatuzos. Je kan dit enkel bereiken met de publieke boot vanuit San Carlos. Deze zou om 9u vertrekken, maar uiteindelijk varen we pas na 10u uit. De boot zit goed vol, alleen maar locals; wij zijn de enige toeristen. Ook een heleboel goederen moeten mee, tot stoelen toe. Halverwege stoppen we aan een eilandje op het meer, waar je vissoep en frisdrank kan kopen. We besluiten wijselijk te passen voor de soep. 😏 We varen dan de Río Papaturro op, geen sinecure voor de boot, want deze rivier is niet zo breed en lijkt ook niet zo diep. In de bomen zien we al wat leguanen en een aap. Welkom in het regenwoud! We logeren in Cabañas Caiman in het dorpje Papaturro bij Aillen en Armando, een ervaren gids. Onze verblijfplaats langs de rivier is eenvoudig maar comfortabel. Vermits het vanavond droog zou blijven, spreken we met Armando af om na het avondeten een avondtoer met de boot te doen. We wandelen wat rond in het kleine jungledorpje en drinken een frisse Cola bij het lokale winkeltje, dat ook een terrasje heeft. Een gids van het Ecocentro wijst ons een kleurrijke trogon (een vogel) in een boom. Aillen heeft voor het avondeten een lekkere vis uit het meer klaar gemaakt en achteraf krijgen we een stukje organische chocolade uit de streek. Daarna gaan we in het donker met Armando’s boot op weg op de Papaturro rivier. We zien vele ijsvogels, grote hagedissen, een luiaard, kaaimannen, reuzegrote padden en kikkers en een agouti die snel wegspurt. We krijgen onderweg wel een fikse tropische bui over ons heen, zodat Armando snel een zeil boven onze boot diende te spannen. Gelukkig was dit snel over, zodat we verder konden genieten van onze trip.