1-3/11 – Kruger NP : Olifants wildernistrail

2015 Zuid-Afrika, Op reis Geen reactie

Van het berglandschap in Graskop dalen we vandaag af naar het Kruger National Park. Rond de middag passeren we de Phalaborwa toegangspoort en rijden op een slakkengangetje naar het Letaba kamp. Onderweg zien we al wat wilde dieren: impala’s, giraffen, zebra’s en olifanten. In Letaba aangekomen, melden we ons aan bij de receptie voor de “Olifants Wilderness Trail”. Daarna gaan we lunchen in het restaurant. Op het terras hebben we een wijds overzicht op de Letaba rivier, met waterbokken, impala’s, maraboes, giraffen en bavianen.

Uitzicht op de Letaba rivier vanuit Letaba Camp.

Om drie uur worden we opgepikt voor onze driedaagse Wilderness Trail. De rest van ons gezelschap zijn allemaal Duitsers : 3 uit Keulen, 2 uit München en 1 uit Berlijn. Onze rangers zijn Steven en Excellent. Het is 2,5 uur rijden naar ons Wilderness kamp, waar we net voor zonsondergang aankomen. Onderweg zien we nog heel wat wildlife, zoals een kudde buffels en een groep gnoes. Onze hut is eenvoudig maar netjes. Het is zeer heet, dus slapen lukt niet zo goed. “Gelukkig” moeten we al om 4u15 opstaan. 😉

Bij het diner vertelt Steven ons over het leven als ranger en ook over het grote probleem van het stropen van neushoorns. Dit wordt almaar professioneler georganiseerd vanuit Mozambique, zodat ze nu wel echt van een oorlog kunnen spreken. Het leven van een conservator is zo wel erg veranderd.

De volgende ochtend gaan we dus al vroeg op pad. Onderweg naar het begin van de wandeling spotten we al een luipaard. Dat begint goed! We volgen eerst de “hippostrade”, het pad waarlangs de nijlpaarden ’s nachts de bush in trekken om te gaan grazen. Tot we een redelijk vers spoor van een zwarte neushoorn tegen komen. Steve besluit het te volgen. Uiteindelijk kunnen we een glimp van het dier opvangen, maar hij heeft ons opgemerkt, dus blijft het daar bij. Rond een uur of 8 doen we een picknick ontbijt om dan langzaam terug te keren. Rond half 10 zijn we terug in het kamp; het is dan al 41°!

Opstaan voor zonsopgang (zicht op de rivier vanuit het kamp)

Vluchtende luipaard

Hippostrade

Na de brunch doen we een lange siësta; het is nu echt te warm… In de loop van de namiddag begint het steeds harder te waaien; het lijkt te gaan onweren. Maar dat blijkt niet voor ons te zijn. Gelukkig koelt het daardoor serieus af.

Rond 16u vertrekken we op onze volgende wandeling richting de Olifantsrivier. We komen aan op een rots hoog boven de rivier waar we onze sundowner (=apero bij zonsondergang) gaan nemen. Plots spotten we op een eiland in de rivier 3 uit de kluiten gewassen mannetjesleeuwen: wat een schitterend schouwspel! We genieten hier uitgebreid van samen met een fris glaasje wijn. Wat een geslaagde dag!

Leeuwen aan de Olifantsrivier tijdens de sundowner

De tweede dag van de Trail weer om 4u15 uit de veren, dan koffie/thee met rusks (droge koekjes die je in je koffie moet soppen, anders breek je je tanden er op stuk) en dan weer op pad. We rijden 5 km uit het kamp om wat verderop langs de Olifantsrivier onze wandeling te starten. Op de oever ligt een grote krokodil te zonnen. Van zodra ze ons opmerkt duikt ze terug het water in, waar overigens ook een 15-tal nijlpaarden verblijven.

We klimmen naar de klif boven de rivier, waar we een otter zien voorbij zwemmen. Ook hier zien we verschillende grote krokodillen in het water. Het uitzicht is hier prachtig: hier vloeien de Letaba- en Olifantsrivier samen. Een mooi plekje dus voor ons picknickontbijt. Terwijl we eten zien we nog impala’s en kudu’s.

Hippo's in de Olifantsrivier

Hippo’s in de Olifantsrivier

Samenvloeiing van de Letaba- en Olifantsrivier

We zakken dan terug af richting rivieroever. Plots zien we in de verte een troep olifanten. Ze staan goed verscholen in het struikgewas, maar Excellent heeft ze gezien. We gaan voorzichtig dichterbij zodat we ze beter kunnen zien: spannend! Daarna keren we terug langs de rivieroever en zien nog meer hippo’s en krokodillen.
We nemen onze sundowner op een mooie plek aan de Olifantsrivier. Het water stroomt er door grillige rotsen. Net als we terug willen keren ziet Wim nog een hyena, die ons nieuwsgierig staat gade te slaan. Tijdens het avondeten wordt er nog lang nagepraat over deze twee mooie dagen.